01 augusti 2007

Rösta nu! Har jag begått ett misstag?

Mitt hår, eller närmare bestämt färgen på mitt hår, har varit en ständig källa till diskussion under våren och sommaren.

Det är nämligen så att när en blond tjej färgar håret mörkbrunt tar sig folk friheter. Friheter att kommentera. Antingen tycker de att jag passar bättre i mörkt, eller att jag aldrig borde ha mixtrat med moder natur i den första platsen.

Nu är håret i alla fall på väg tillbaka till sitt naturliga tillstånd. Det har kostat mig sammanlagt 7 timmar hos frisören och 3000 svenska kronor.

Nu vill jag veta: var det värt pengarna? Är jag på rätt väg, eller har jag kanske begått mitt livs misstag? För jag tänker fan aldrig färga det mörkt igen. Its too damn painful att göra det ljust sen när man tröttnat. För det gör man ju alltid. En jävla process ska jag berätta för er.

Den jävla processen:
1. Gå till frisören.
2. Säg att du vill se ut ungefär som Jennifer Aniston i håret. (Nej, det är inte en myt, många vill faktiskt se ut som hon i håret)
3. Betrakta frisörens plågade min, lyssna i fem minuter på hur svårt det är att säga hur det kommer att bli, att man nästan alltid måste göra om det, blablabla härmed-avsäger-jag-mig-allt-ansvar-om-du-är-så-jävla-dum-att-tro-
att-du-kan-se-ut-som-vänner-rachel-
du-är-ju-för-fan-svart-i-håret-nu-
det-kommer-aldrig-att-lyckas-kommentarer.
4. Avfärgning. Nåt medel som ska ta bort pigmentet.
5. Du är orange.
6. Neutraliseringstoning. Nu snackar vi inte längre om att få den färgen man egentligen vill ha, utan om att göra allt för att inte se ut som Inger Nilsson.
7. Du går hem, halvnöjd.
8. Du kommer tillbaka, vis av erfarenhet. Ingen jävla avfärgning, nu ska vi blondera!
9. Betrakta frisörens plågade min.
10. Blondera hela håret.
11. Du är nu gulorange.
12. Neutraliseringstoning.
13. Voila! Du är nu en nyans ljusare än innan. Och fortfarande orange. (Lägg märke till vilket nummer den här listan slutar på. Min poäng exakt.)

Ja, för att göra ett väldigt långt blogginlägg kort: var det värt det eller? Rösta nu och vinn en mountainbajk.Jennifer?

Förresten, vill ni ha något att jämföra med kan ni kolla här.

10 kommentarer:

Binuwine sa...

Du ser visserligen ut som Fannys orangehåriga tvilling. Men det är klart att det var värt det! Nu till huvudfrågan: Kan man verkligen vinna en mountainbajk?

Fanny Lundstedt sa...

Självklart. Men bara om man svarar det jag vill höra.

Och du har tyvärr inte vunnit den, Bino.

Bättre lycka nästa gång.

(Man får såklart rösta flera gånger)

Leopard sa...

Min cykeljävel är ett jävla skrälle!

KLART ATT DET VAR VÄRT DET!

Fanny Lundstedt sa...

Jörgen, att du inte lärde dig av Binos misstag?

"Det är klart att det var värt det" är alltså inte vinnaren.

Mer än så säger jag inte.

Nu ska jag prova på jobbet som gatuköksarbetare en onsdagsnatt. Sen ska jag skriva ett reportage om det.

Det ska bli kul. Och hädanefter ska alla kalla mig för Fanny da grilla.

dustinmyeye sa...

värt det? 3000 kr för att bli orange i håret? det hade jag och mina f.d dagisbarn fixat för lite saft o bullar my dear hahaha ...

nej men seriöst, jag tyckte svart var hot. men i längen (nu kommer visheten oooh) är det bara DUUUU som kan avgöra om det var värt det ..

*tystnad*

men eftersom jag själv är rödhårig .. mer rött åt folket! =)

Texas sa...

Jag skulle säga som så här.
Detta blogginlägg visar ju tydligt att det inte var värt det.
"Det är nämligen så att när en blond tjej färgar håret mörkbrunt tar sig folk friheter. Friheter att kommentera."
Så skriver du lite trött på en omgivning som pratar om ditt hår. Och nu, vad gör vi här? Jo, vi sitter och kommenterar ditt hår. Alltså inte värt det. Det du skulle gjort är att du skulle skaffat dig en ny bekantskapskrets som inte kände dig som blond. De skulle då ta det mörka som naturligt och därmed skulle du undvikit kommentarer. Så är det.
Ge mig min cykel nu!

MLI sa...

Att kila över till din lägenhet en mörk januari(?)natt och fördärva ditt hårs naturliga tillstånd ínom loppet av en timme var iallafall värt det.

PS. Fanny! Det brinner i ditt hår! Hur gick det med grillen egentligen, grilla?!

Anonym sa...

Det är fint i vilket som, så länge du inte klipper ner det. Men eftersom det är fint i vilken färg det än är (förutom när du hade ask grått med inslag av mögelgrönt) så borde det inte vara värt att lägga ner pengar på färga det ;)

Fröken J sa...

Jag tycker det var helt klart värt det! Det ser strålande ut! Det röda kommer säkert mattas av allt eftersom. Fast personligen gillar jag röda nyanser :)

Texas sa...

Vad fan är det du vill höra?! "En skönhet klär i allt"?
Ge mig min cykel bara!